هونجان-زرچشمه

ما را در معرفی بیشتر روستا یاری فرمایید

هونجان-زرچشمه

ما را در معرفی بیشتر روستا یاری فرمایید

عشایر :در ساخت جاده گرموک به هونجان، مراتع مورد توجه قرار گیرد

به گزارش ایرنا، این جاده عشایری برای سهولت رفت و آمد عشایر در منطقه احداث می شود اما واکنش های مختلف عشایر، روستاییان و مسوولان محلی و طبیعت دوستان را در پی داشته است.  

یکی از عشایر منطقه سرطاق روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: احداث این جاده باعث از بین رفتن مراتع و بوته های گون (gavan) شده است .

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم درباره این جاده به خبرنگار ایرنا گفت: این جاده عشایری است و در احداث آن باید چارچوبهای این جاده از جمله، پایدار ماندن علوفه ها، حفظ مراتع و محیط زیست لحاظ شود.

علی حسین بهرامیان با بیان اینکه گروه مطالعات اداره امور عشایر باید همه این موارد را مد نظر قرار می داد، ادامه داد: در مرحله اول احداث جاده سرطاق به هونجان افزون بر 10هزار بوته گون و سایر گیاهان به طور کامل تخریب و نابود شد.

به گفته این مسوول، گون علاوه بر اینکه گیام مولد ماده صمغی و ارزشمند کتیرا است مورد استفاده دام عشایر بوده و در جلوگیری از فرسایش خاک و سیلاب بسیار موثر است.

بهرامیان با تاکید بر اینکه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مصمم به اقدامات قانونی و جلوگیری از هرگونه تخلف است، اظهار داشت: سازمان های دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به گرفتن مجوزهای لازم در بهره برداری از منابع طبیعی در هر نقطه و محلی هستند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم تصریح کرد: سازمان های مشارکت کننده در احداث این جاده هنوز مجوزها و استعلام های لازم را از اداره منابع طبیعی اخذ نکرده و خودسرانه اقدام به از بین بردن طبیعت کرده اند.

وی افزود: بعد از اینکه ماموران اداره منابع طبیعی سمیرم جلوی کار ماشین آلات پیمانکار پروژه را گرفتند بلافاصله پرونده تخلف پیمانکار را به مراجع قضایی فرستادند.

بهرامیان گفت: بهتر است مسوولان امور عشایر به جای احداث جاده از مسیر فعلی، از جاده قدیم کنار گذر روستای گرموک استفاده کنند تا تخریبی هم صورت نگیرد.

رییس اداره راه و ترابری سمیرم نیز گفت: این جاده عشایری است و احداث آن به این اداره محول شده است.   

غلامرضا طایی اعتبار سال گذشته این مسیر را 180 میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: امسال هم 150 میلیون تومان از محل تملک دارایی ها برای این جاده تخصیص داده شده است.

این مسوول با بیان اینکه 14 کیلومتر از این پروژه در حوزه شهرستان شهرضا (روستای هونجان) واقع است، خاطر نشان کرد: 18 کیلومتر این مسیر نیز در محدوده جغرافیایی و عشایری سمیرم قرار دارد.

طایی گفت: برای تکمیل مجموع این طرح افزون بر شش میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

شهرستان سمیرم دارای 35 کیلومتر بزرگراه، 70 کیلومتر راه اصلی، 125 کیلومتر راه فرعی و 540کیلومتر راه روستایی است و رتبه دوم راههای همسنگ و رتبه سوم راههای روستایی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.

این شهرستان 100 هزار نفری بعنوان یکی از بزرگترین ییلاق های عشایر کشور با افزون بر چهار هزار و 800خانوار عشایری در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 80305746
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد