هونجان-زرچشمه

ما را در معرفی بیشتر روستا یاری فرمایید

هونجان-زرچشمه

ما را در معرفی بیشتر روستا یاری فرمایید

منطقه شکار ممنوع

درسال1390زرچشمه و شاه قنداب درشهرستان شهرضا، مناطق شکارممنوع شداند.منطقه ی شکار ممنوع زرچشمه حدود 56هزار هکتار در جنوب غرب شهرضا واقع است.منطقه ی شکار ممنوع شاهقنداب حدود82هزار هکتار در جنوب شرق شهرضا قرار دارد.



درمنطقه شکار ممنوع زرچشمه به دلیل همسایگی با کوههای سمیرم یکی از مناطقی است که درآن بزکوهی دیده می شود.که به دلیل شکار بی رویه این حیوان روبه اضمحلال است.درتصاویر زیر شکار یک راس بزکوهی با بچه اش درروستای هونجان را نشان می دهد:




از جمله پرندگان این منطقه شکار ممنوع می توان موارد زیر را نام برد:




 

 



کبک:

 کبک    Alectoris chukar

14 گونه مختلف از این نوع پرنده تا کنون شناسایی شده است. زیستگاه طبیعی این پرنده از کوههای منطقه خاورمیانه و آسیا از شرق یونان و جنوب بلغارستان , آسیای صغیر تا منچوری چین گسترده است. کبک در آمریکای شمالی, هاوایی و نیوزیلند نیز از جمعیت خوبی برخوردار شده است.



کبوتر چاهی یا کبوتر کوهی (Columba livia) یک گونه از رده پرندگان و خانواده

کبوترسانان است. که در اصطلاح عامیانه به آن کبوتر نیز می‌گویند.


گنجشک:

گنجشک خانگی یا گنجشک معمولی یا گنجشک شهری (Passer domesticus)


فاخته (کبوتر کوه پایه) اندازه اش 32 سانتی‌متر است و رنگی آبی خاکستری دارد. از کبوتر جنگلی نسبتا کوچک‌تر ،تیره‌تر، دم کوتاه تر، بدنش جمع و جور و بال زدنش سریع تر است ، در حال پرواز و یا در حالت نشسته به خاطر نداشتن نوار سفید روی بالها و  لکه سفید روی گردن به آسانی از آن تشخیص داده می شود.

 

منبع: 

http://www.qomsheh.tk


با اندکی دخل و تصرف



نظرات 1 + ارسال نظر
دستان علوی یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:30 ق.ظ http://persianwolf.blogfa.com

با سلام و درود
ممنون از وبلاگ زیبایی که دارین که کمتر دهستانی در ایران چنین وبلاگ زیبا و جامع و به روزی داره . حتی برخی شهرستان های بزرگ ما از داشتن چنین امکانی بی بهره اند .
واقعا منطقه زرچشمه ارزش حفاظت را دارد و ای کاش خیلی زودتر و بهتر مورد حفاظت قرار می گرفت . اما با شرایط موجود و نبود خیلی چیزها ، باز هم دست آقای فتحی(ریاست محیط زیست شهرضا)درد نکنه که این منطقه و منطقه شاهقنداب را با پیگیری های خود شکار ممنوع کردند.
امروزه هم از وجود تعداد بسیار کمی بز کوهی در ارتفاعات زرچشمه گزارشاتی به گوش می رسد . البته تصویری که شما نمایش دادید و به دلیل قدمت آن بسیار ارزشمند است ، فکر کنم تصویر یک قوچ نژاد اصفهان است(گوسفند وحشی) که اتفاقا امکان مهاجرت آن در زمان حاضر به منطقه زرچشمه وجود دارد و به دلیل کمیابی ، ارزش آن بیشتر از بز کوهی یا پازن است .
البته فکر کنم در این منطقه دوپای فیروز(یک نوع جونده کوچک) وجود داشته باشد که تا به حال در تمامی جهان فقط از جنوب شهرضا گزارش شده است.
به امید موفقیت شما...
با سپاس
حامی گرگ های ایران

تشکر از نظر شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد